مطالب مطالب .

مطالب

بهترین گیاهان دیوار سبز برای محیط های مختلف کدامند؟

 برخی از افراد اطلاعات خوبی در این مورد دارند. در حدی که در منزل یا ساختمان خود اقدام به اجرای دیوار سبز کرده اند. گروهی از مردم هم هستند که اطلاعات چندانی در مورد این مبحث ندارند و فقط در حد نام دیوارسبز چیزهایی شنیده اند.

بعضی از افراد هم اصلا آشنایی با دیوار سبز ندارند. در این مقاله تلاش می کنیم تا اطلاعاتی در مورد دیوار سبز و بهترین گیاهان آن در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

دیوارهای سبز یا green wall، دیوارهایی هستند که قسمتی یا تمام سطح آنها به وسیله گیاهان پوشیده شده است. با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلفی می توان این دیوارها را در اندازه های متفاوت برای فضاسازی محوطه های داخلی و یا نمای بیرونی ساختمان ها به کار برد. برخی از افراد، دیوارهای سبزی را در آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن، تراس، دفترکار و ... اجرا نموده اند. این امر تاثیر زیادی بر زیبایی محیط و آرامش افراد دارد.

دیوارهای سبز با نام های دیوارهای زنده، زیستی، دیوارپوش، living wall ، باغ های عمودی یا دیوارهای پیچیده گیاهی عمودی (VCWV) شناخته می شوند. امروزه در برخی از مناطق، دیوارهای سبزی طراحی شده که افراد می توانند با استفاده از هوش مصنوعی، فاکتورهای مختلفی مانند آبیاری، رطوبت، دما و... را کنترل نمایند.

دیوارهای سبز را می توان به عنوان یک اثر هنری طبیعی در نظر گرفت که در زیبایی فضای داخلی و نمای بیرونی ساختمان ها نقش مهمی را ایفا می کنند. این دیوارها تاثیر بسزایی در افزایش سطح کیفی زندگی افراد دارند.

نکات مهم در انتخاب گیاهان دیوار سبز
در زمان ساخت دیوار سبز، گیاهانی را انتخاب کنید که از نظر تعادل رنگی، بافت گیاهی، شکل، شاخ و برگ با یکدیگر هماهنگ باشند. توجه داشته باشید که این گیاهان باید در یک گروه بوده و شرایط مراقبتی (مانند نور، آب، کود دهی، رطوبت و ... ) یکسانی داشته باشند. برای دیوار سبز می توان از گیاهان مختلفی استفاده کرد. امروزه در طراحی گرین وال، گیاهان زینتی، خوراکی و ... به کار می روند.

توجه داشته باشید که :

برای دیوارهای سبزی که در مناطق پر رفت و آمد قرار دارند، نباید از گیاهانی مانند گیاه دم روباهی و شویدی استفاده کنیم. این گیاهان نسبت به دست زدن و لمس شدن حساس هستند.
بعضی اوقات دیوار سبز در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. در این مواقع برای زیبایی و کاور کردن، می توانیم ردیف های پایینی دیوار را با گیاه هان رونده و ریزشی مثل گیاه هدرا و پاپیتال پوشش دهیم.
در برخی مواقع بالای دیوار سبز سقف قرار دارد. در این مواقع در ردیف های بالایی نباید از گیاهانی استفاده شود که رشد عمودی دارند.
تعدادی از گیاهان میزبان طبیعی برخی از آفات و حشره ها هستند. از این گیاهان نباید در مکان های داخلی و یا نزدیک به در ورودی استفاده شوند. اگر شرایط اجازه داد می توان از گیاهان دافع حشرات مثل گیاه لاوندر، جعفری و خانواده نعناعیان استفاده کرد.
گیاهان دیوار سبز

فاکتورهای اصلی برای انتخاب گیاهان دیوار سبز
1- مقدار آب موردنیاز گیاه

2- نور کافی برای رشد گیاه دیوار سبز

3- شرایط آب و هوایی

4- خاک مناسب

5- دمای موردنیاز برای رشد گیاه در گرین وال

6- هرس و روش های مراقبت از گیاه

7- طیف رنگی برگ ها و گل ها

8- حساسیت های گیاه ( مانند حساسیت به باد و ...)

انواع محیط استفاده از گیاهان دیوار سبز
در انتخاب گیاهان دیوار سبز باید به نیازهای گیاه توجه نمود. بر این اساس، برخی از گیاهان را می توان در دیوارهای سبز بیرونی و گروهی را در دیوارهای سبز داخلی به کار برد.

گیاهان دیوار سبز مناسب برای محیط بیرونی
گیاهانی را می توان در دیوارهای سبز بیرونی به کار برد که با اقلیم منطقه تطابق داشته باشند و در مقابل شرایط آب و هوایی ( نور، رطوبت، باد و ...) مقاومت کنند. در واقع، گیاهانی برای دیوارهای سبز بیرونی مناسب هستند که با نوسان های دمایی محیط سازگار می باشند.

گیاهان دیوارسبز مناسب برای محیط داخلی
این گیاهان نسبت به شرایط آب و هوایی حساس هستند و نمی توانند تغییرات آن را تحمل نمایند. نکته مهمی که در مورد گیاهان دیوارسبز داخلی مطرح می شود، کمبود نور است. این مشکل را می توان با استفاده از نورهای مصنوعی مخصوص گیاهان برطرف نمود.

انواع گیاهان دیوار سبز
گیاهان پوششی
این گیاهان جزء گیاهان رونده هستند و رشد آنها بسیار سریع می باشد. گیاهان پوششی به صورت افقی و عمودی رشد می کنند. این امر موجب شده تا بتوانند در زمان کوتاهی تمام سطح موردنظر را بپوشانند.

سنجد تلخ
یک گیاه پوششی است که در دیوارهای سبز به کار می رود. این گیاه برگ های ریز و متراکمی دارد. سنجد تلخ گیاهی همیشه سبز می باشد که تا 3 متر می تواند رشد کند و تمام سطح دیوار سبز را بپوشاند.

برگ نو
این گیاه پوششی، به صورت درختچه های بوته ای وجود دارد و ارتفاع آن می تواند به 5 متر هم برسد. برگ نو دارای برگ های متراکمی می باشد.

گیاهان خزنده
ریشه این گیاهان درون خاک قرار دارد و شاخ و برگ آنها با گذشت زمان رشد می کنند و تمام سطح دیوار را می پوشانند. میزان رشد گیاهان خزنده با یکدیگر متفاوت می باشد.

گیاه پاپیتال
این گیاه قادر است تا 30 سانتی متر رشد کند. گیاهی است که اهل سرما است و در عین حال، طرفدار نور زیاد می باشد. پاپیتال یا عشقه را می توان در نور زیاد، سایه و تقریبا هر نوع خاکی پرورش داد.

پیچ امین الدوله
این گیاه بسیار خوشبو است و علاوه بر زیبا کردن محیط، موجب طراوت بخشیدن به فضای منزل هم می شود. ضمن اینکه تا حدی می تواند هوای محیط را تصفیه نماید.

گیاهان رونده
گل یاس یکی از سریع ترین گیاهان رونده در دیوار سبز محسوب می شود. ارتفاع این گیاه به 10 متر هم می رسد. یکی دیگر ازانواع گیاهان رونده که سرعت رشد بالایی دارد، پیچک نیلوفر می باشد. ارتفاع شاخه های این گیاه به 4 متر هم می رسد. پیچک نیلوفر، گل های خوشبویی دارد و می تواند عطر دل انگیزی در فضا منتشر نماید.

گیاهان دیوار سبز سایه دوست
گیاهان سایه دوست
این گیاهان در سایه رشد می کنند و نیازی به آفتاب زیاد ندارند. بیشتر گیاهان باغچه ای و رونده در این گروه قرار می گیرند. گیاهان سایه دوست به دو گروه آپارتمانی و فضای باز دسته بندی می شوند.

گیاهان سایه دوست آپارتمانی
این گیاهان را می توان در منزل یا محیط کار استفاده کرد. گیاهانی مانند سانسوریا، پاپیتال سرخس، دیفن و کالاتیا در این دسته قرار دارند.

گیاهان سایه دوست فضای باز
هر یک از گیاهان این دسته، در شرایط آب و هوایی متفاوتی رشد می کنند و سرعت رشد آنها با یکدیگر فرق دارد. از گیاهان این دسته می توان به سنجد زینتی، ماهونیا، یاس شیروانی، کاملیا، شمشاد توپی، پیچ ساعتی و ... اشاره کرد.

گیاهان چسبنده به دیوار
این گیاهان جزو گیاهان رونده می باشند و همان طور که از نام آنها پیداست به دیوار و سطوح مختلف می چسبند. این گیاهان به سرعت رشد می کنند.

فیکوس پومیلا
گیاهی است که به دیوارهای بتنی و سیمانی می چسبد و سطح دیوار را می پوشاند. فیکوس پومیلا جزو گیاهان زینتی است و میوه های آن خوراکی می باشند.

بهترین گیاهان دیوار سبز
انواع گیاهان دیوار سبز

گیاهان مناسب برای دیوارسبز بیرونی
یال اسبی
این گیاه با نام انگلیسی mondo grass و نام علمی Ophiopogon japonicus شناخته می شود. یال اسبی ، یک گیاه دائمی، همیشه سبز و به شکل یک توده فشرده از برگ های سبز تیره می باشد. پس از کاشت، با استفاده از ساقه های زیرزمینی گسترش پیدا می کند. ارتفاع چمن یال اسبی به 15 الی 20 سانتی متر می رسد. گل های یاسی کمرنگ آن را می توانید در تابستان بر روی سنبله های کوتاه و در میان برگ ها مشاهده نمایید. در مناطقی که تابستان خنک دارند، می توان آن را در نور کامل کاشت. این گیاه، نسبت به خشکی و سرما مقاوم است. شرایط مناسب برای رشد آن، قرار گرفتن در نور کامل و نیمه سایه می باشد.

شمعدانی پیچ
این گیاه که با نام علمی Pelargonium peltatum شناخته می شود، متعلق به خانواده Geraniaceae می باشد. یک گیاه دائمی و مقاوم به سرما و سایه است. برگ های آن پهن، کنگره دار وشکننده می باشند و به صورت تک رنگ یا دو رنگ وجود دارند. این گیاه، گل هایی به رنگ قرمز تند، بنفش و صورتی می دهد.

پاپیتال مینیاتوری
اسم علمی این گیاه Hedera canariensis می باشد و جزء خانواده Arliaceae محسوب می شود. یک گونه زیبا است که رشد سریعی دارد. پاپیتال مینیاتوری در برابر نور و سایه از خود مقاومت نشان می دهد. برگ های آن چرمی و تخم مرغی شکل می باشند. واریته معروف پاپیتال دارای برگ های سبز با لبه های نقره ای، خاکستری یا سفید می باشد.

کروتون
برای افزایش جذابیت دیوارسبز خود می توانید از گیاه کروتون استفاده کنید. رشد این گیاه به سمت بیرون می باشد به همین دلیل بهتر است تا در مرکز دیوارسبز خود از آن استفاده کنید. سعی کنید این گیاهان را در کنار هم نکارید. زیرا با گذشت زمان حجم برگ ها افزایش می یابد و برگ ها پر می شوند. گیاه کروتون برای رشد خود نیاز به نور کافی دارد. خاک کروتون باید همیشه خیس باشد و دمایی با رطوبت 70 تا 90 درصد داشته باشد. این گیاه به نور معمولی و گرمای زیاد نیاز دارد.

گیاهان مناسب برای دیوارسبز داخلی
گیاه اسکینانتوس
این گیاه تقریبا در تمام طول سال گل می دهد. برگ های سبز درخشان و جوانه های بلند قرمز رنگ آن زیبایی دیوار سبز را چندین برابر می کنند. از این گیاه می توانید در دیوارهای سبز داخلی و بیرونی استفاده کنید. گیاه اسکینانتوس می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کند. این گیاه حالت آبشاری دارد و تا 150 سانتی متر رشد می کند. بنابراین، بهتر است از این گیاه در قسمت پایینی دیوارسبز استفاده شود. بهترین شرایط برای رشد گیاه اسکینانتوس، قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، نور کامل و خاک مرطوب می باشد. البته در محیط های خشک و کم نور هم رشد می کند.

یاسمن
افراد زیادی از این گیاه برای تزئین دکوراسیون سالن های عروسی استفاده می کنند. به همین علت با نام wedding vine هم شناخته می شود. گیاه یاسمن به سرعت رشد می کند و عطر خوشبویی دارد. این گیاه تا 6 متر هم می تواند رشد کند. بنابراین نیاز است تا در فواصل زمانی مشخصی آن را هرس نمایید. گیاه یاسمن در دمای 16 تا 28 درجه رشد می کند. این گیاه نیاز به نور متوسط و گرمای عادی دارد. خاک آن باید همیشه خیس همراه با رطوبت 70 تا 90 درصد باشد.

گیاه پتوس
گیاهی رونده است که تمایل دارد به صورت آبشاری به سمت پایین رشد کند. بهتر است از این گیاه در لبه های دیوارسبز استفاده شود. پتوس، انواع مختلفی دارد که در صورتی که کنار هم قرار بگیرند، زیبایی خاصی به دیوار سبز می دهند. برخی از افراد در ساختارهای کابلی گرین وال، ساقه های پتوس را به طناب می بندند و رشد گیاه را به سمت بالا هدایت می کنند. پتوس به نور و آب کمی نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد آن 16 تا 24 درجه می باشد. این گیاه را در تابستان هر 5 روز یکبار و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری نمایید.

گیاهان مناسب برای دیوارسبز در مناطق گرم و خشک
بیشتر مساحت ایران در مناطق گرم و خشک قرار دارد. میزان بارندگی در اکثر نواحی کشور به شدت پایین می باشد. به همین دلیل مدت زیادی است که تمام نقاط کشور با مشکل خشک سالی روبه رو شده اند. بنابراین باید در انتخاب گیاهان دیوارسبز، به مقاومت آنها در برابر خشکی دقت نمود. انتخاب این نوع گیاهان، موجب کاهش هزینه های نگهداری و صرفه جویی در مصرف آب می شود. در این قسمت به تعدادی از گیاهان دیوارسبز بیرونی که برای مناطق گرم و خشک مناسب هستند، اشاره می کنیم.

گیاه سراتواستیگما
این گیاه با نام علمی Ceratostigma plumbaginoides شناخته می شود. گل های آن آبی رنگ و در برخی موارد کمی متمایل به قرمز می باشند. برگ های آن به شکل تخم مرغی هستند و گاهی اوقات پیش از ریزش، به رنگ قرمز یا بنفش درمی آیند. گل های خوشه ای آبی رنگ این گیاه را در طول تابستان تا زمستان می توان در بالای شاخ و برگ مشاهده نمود. گیاه سراتواستیگما، یک گیاه زینتی است که در شرایط معتدل رشد می کند. این گیاه می تواند تا دمای 10 درجه هم مقاومت نماید. شرایط ایده آل برای نگهداری از این گیاه، خاک مرطوب با زهکشی خوب می باشد.

گیاه مینا مکزیکی (پیربهار)
نام علمی آن Ehgeron karuinskianus می باشد. این گیاه در آفتاب کامل رشد می کند و می تواند تمام سطح موردنظر را بپوشاند. پیربهار، یک گیاه چند ساله است و گل های کوچک آن را از اواخر بهار تا پاییز می توان مشاهده کرد. این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است.

گیاه مرزنجوش
اسم علمی این گیاه Origanum laevigatum است. دارای برگ های معطر و گل های خوشه ای صورتی و قیفی شکل می باشد. گیاه مرزنجوش می تواند خاک ضعیف را تحمل کند. این گیاه در مقابل گرما و خشکسالی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در صورتی که پیش از گلدهی هرس شود، برگ های جدید سریعتر رشد می کنند.

میوه و سبزیجات دیوار سبز
میوه و سبزیجات مناسب برای دیوارسبز بیرونی
بسیاری از افراد در دیوارهای سبز بیرونی، گیاهان و سبزیجات خوراکی را پرورش می دهند. در این قسمت، به برخی از گیاهان و سبزیجات مناسب مکان های آفتابی اشاره می کنیم.

ریحان
برگ های این گیاه، معطر و به شکل بیضی می باشند و در اندازه های مختلفی وجود دارند. این برگ ها روی یک ساقه اصلی ضخیم رشد می کنند. رنگ آنها از سبز تا بنفش می باشد. انواع مختلف ریحان در هوای گرم و آفتابی رشد می کنند. برگ ها و جوانه های این گیاه خوراکی هستند اما معمولا از برگ های آن در آشپزی استفاده می کنند.

گشنیز
برخی از افراد بذر این گیاه را در گلدان های دیوار سبز خود می کارند. گشنیز در خاک های زهکشی شده و آفتاب کامل عملکرد خوبی دارد. این گیاه در روزهای گرم تابستان، در صورتی که در سایه قرار بگیرد، گرما را بهتر تحمل می کند.

گوجه گیلاسی
این نوع گوجه، از طریق اصلاح ژنتیکی به وجود آمده است. بعضی از افراد، گوجه گیلاسی را در دیوارسبز بیرونی خود پرورش می دهند. این گوجه ها در رنگ های مختلفی مانند قرمز، زرد، سبز و سیاه وجود دارند. در صورتی که احتمال سرمازدگی در ابتدای بهار وجود نداشته باشد، می توانید اقدام به کاشت بذر یا نشای این گیاه کنید. زمانی که بوته ها 15 الی 25 سانتی متر شدند، آنها را بکارید. دقت داشته باشید که فاصله بین بوته ها، 2 تا 5 سانتی متر باشد. خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. ضمن اینکه برای رشد گوجه گیلاسی به 4 تا 6 ساعت نور آفتاب نیاز است.

پونه کوهی
گیاهی است که محیط های آفتابی را دوست دارد. شما می توانید آن را در گلدان های گرین وال خود بکارید. وقتی که این گیاه رشد می کند، از لبه گلدان یا دیواره آن پایین می ریزد. این امر، یک منظره زیبا را ایجاد می کند. پونه کوهی به خاکی با ph بین 5.6 تا 7.7 با زهکشی خوب نیاز دارد. برای اینکه یک محصول عالی داشته باشید، از خاک غنی همراه با مواد مغذی استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی در مورد گیاهان دیوار سبز در اختیار شما قرار دهیم. گیاهان زیادی وجود دارند که شما می توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود در دیوارسبز پرورش دهید. اما در انتخاب بهترین گیاهان دیوارسبز بهتر است به نکات گفته شده توجه نمایید. برای داشتن یک دیوارسبز اصولی و زیبا می توانید از خدمات متخصصین این حوزه استفاده نمایید. شرکت ویدکوگرین با سال ها فعالیت در این زمینه، آمادگی دارد تا خدمات متنوع خود را به مردم عزیز ارائه دهد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۳:۲۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)